define('FS_METHOD', 'direct'); Activitats a la Xarxa Territorial » Projecte Territorio Ebook – Fundación Germán Sánchez Ruipérez

Projecte Territorio Ebook – Fundación Germán Sánchez Ruipérez

Escrit per el setembre 15, 2011 - 8:00 2 comentaris

Per Elisa Yuste Tuero, Coordinadora de l’Àrea de Promoció de la Lectura de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Elisa Yuste serà ponent de la II Taula Rodona Llegir i Editar a l’era digital. Pots seguir-la a twitter @EStyu

L’any 2009, la Fundación Germán Sánchez Ruipérez posà en marxa el Programa Territorio Ebook, lecturas sin fin amb l’objectiu d’analizar l’impacte de les noves formes de lectura entre els lectors. Es tracta d’una investigació pionera sobre les implicacions de la introducció de les lectures en suport electrònic a les aules, les biblioteques i les universitats; tres espais de lectura que cal reiventar, tres pilars per un programa de llarg recorregut (2009-2011): Ebook y Escuela, Ebook y Biblioteca, Ebook y Universidad. Una proposta global que suma els coneixements i esforços dels diferents agents que interactuen en este nou i desconegut procés de lectura, amb l’urgència que implica avançar-se a un futur que ha de preveure a l’hora que es construix.

Foto “Amazon Kindle eBook” Reader goXunuReviews Flickr.com

Els objectius principals del programa són experimentar per obtindre dades empiríques que fonamenten les seues diferents accions; dinamitzar per generar projectes i pautes específiques per l’ús dels llibres electrònics als diferents contextos; formar a aquells professionals que s’han d’encarregar d’implementar este nou supoert en els seus diferents àmbits de treball; divulgar per arribar a les comunitats escolars, bibliotecàries i universitàries de l’àmbit nacional i internacional; documentar per recollir i organitzar tota la informació vinculada amb el desenvolupament del programa i amb les experiències i pràctiques es porten a terme en d’altres llocs, i publicar els resultats per tal de transferir el coneiement i extapolar l’experiència a d’altres indrets.

Dels tres pilars de Territorio Ebook, el programa Ebook y Biblioteca analitza tres universos: el dels bibliotecaris, el dels lectors i el dels espais de lectura; tres escenaris on es tracta d’acompassar els passos a un ritme i a un temps marcats pels processos d’investigació, experimentació i creació que s’han dissenyat.

La conquista del Territorio Ebook s’inicià al Centre de Desenvolupament Sociocultural de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez a Peñaranda de Bracamonte (Salamanca), on s’ubica i gestiona la Biblioteca Municipal de la localitat i des de la qual es pretèn implantar i desenvolupar la lectura electrònica a la Comarca Tierra de Peñaranda. La següent demarcació del territori la dibuixa el Centro Internacional de Literatura Infantil y Juvenil que la Fundació té a Salamanca capital i que s’incorpora al projecte a finals de 2010, orientant les seues tasques envers un públic objectiu, l’infantil i juvenil. I des de Peñaranda i Salamanca el do sus trabajos hacia su público objetivo, el infantil y juvenil.  Y desde Peñaranda y Salamanca el Territorio Ebook va creixent, tot creant-se noves avantguardes al Centre e-LEA de la Villa del libro de Urueña (Valladolid), a la Biblioteca Municipal de Zafra (Badajoz), a AlhóndigaBilbao (Bilbao), i buscant aliats internacionals com ara la Biblioteca Cívica Monzense de Milà (Italia) i la Biblioteca Central de Luton (Gran Bretanya).

2 comentaris »