define('FS_METHOD', 'direct'); Activitats a la Xarxa Territorial » Infoxicació: reeditar el mite de la caverna

Infoxicació: reeditar el mite de la caverna

Escrit per el abril 29, 2013 - 16:50 No hi ha comentaris

Per Antonio Manfredi (@antoniomanfredi). Periodista. Treballa en la Ràdio Televisió d’Andalusia i participa en l’Associació de Periodistes Digitals d’Andalusia, així com al Consell Andalús d’Assumptes del Menor.

En primer lloc, estem davant un concepte nou, la infoxicació , que neix en l’era d’Internet, però amb efectes similars podríem parlar de la immersió televisiva del ciutadà urbanita a partir dels anys 70 del passat segle i, sobretot, després de l’aparició, a Espanya, de les televisions privades, en 1990. La pseudocultura de la televisió comercial (ja sigui pública o privada) és una mena infoxicadora que ha mogut molts diners i convertit en gegants amb peus de fang a les grans corporacions que van néixer al seu abric. La seva cultura va obrir pas amb certa facilitat a la visió 2.0 actual del concepte.

Igualment, la història de la música té un abans i un després amb l’aparició de les gravacions analògiques i digitals, de manera que la música en directe es veu avui com una excepció gairebé elitista clarament marcada per la infoxicació musical del ciutadà d’avui, que assisteix a un constant bombardeig musical.

A partir d’aquí, afrontem un segle XXI on la infoxicació és una part essencial de l’individu, que s’ha dotat d’una tecnologia revolucionària que ha entrat de ple en un univers cultural que ha saltat pels seus costures, sense ordre ni concert, de manera que s’ha creat un “low cost” social les conseqüències estem obligats a posar entre les prioritats essencials de futur, portant, fins i tot, a l’escola, la creació d’una línia docent que permeti als individus dotar-se d’eines que li permetin afrontar el bombardeig d’informació que, sense ordre ni concert, ens arrossega al que Abraham Moles va definir com “ cultura mosaic ” basada en la fragmentació de la realitat i la pèrdua del sentit de coherència.

DebateSIC_2013

I és que vivim en una societat que imposa als individus la necessitat d’crear-se una identitat digital i una reputació en evolució constant , de manera que l’ús de les Xarxes Socials esdevenen una palanca que pot tornar-se contra el seu propi fi si ens deixem arrossegar per aquesta obligació infoxicadora que requereix, necessàriament, d’una reflexió crítica sobre la nostra pròpia imatge digital, evitant esteles que poden esdevenir llast. No tot s’hi val. Ni la facilitat amb què s’accedeix a la informació justifica un castell de cartes que ens allunya de la realitat.

Molts professionals han d’entendre que el seu protagonisme i capacitat d’afectació a la societat està marcat per aquest nou flux, de manera que cal renovar. Tal és el cas dels periodistes, que han passat d’esdevenir garants d’una informació escassa en habilitadors de vies de comunicació clara, ajudant al ciutadà a separar la pols de la palla. En el meu àmbit professional, gran part dels debats se centren en aquest sentit, encara que nosaltres mateixos no ens n’adonem. I com més tardem a debatre i assumir aquesta realitat, pitjor serà.

Per exemple, un dels debats de moda. La facilitat amb què es parla de “Periodisme Ciutadà” encobreix realment, al meu entendre, una rebaixa en la qualitat de la informació, que ha de nodrir necessàriament de professionals que contrasten i situen la informació en el seu context, amb independència que la tecnologia permeti als testimonis de qualsevol fet estar aquí i extreure documents informatius de primer ordre.

Alhora cal afrontar una urgent conscienciació que garanteixi adequadament la propietat intel·lectual, la llibertat d’expressió i el respecte als drets individuals bàsics, especialment Intimitat i Bon Nom. Aquesta mena de “low cost” cultural , on tot apareix gratis a la Xarxa, està perjudicant clarament als continguts compromesos amb el futur i, el que és pitjor, està creant ciutadans pseudoculturals incapaços d’entendre sistemes globals , el que els converteix en manifestament manipulables.

En qualsevol cas, el brutal increment de la informació, en moltes ocasions convertida en pur soroll, no justifica una regulació d’aquest flux, ja que podria entendre com un moviment analògic de censura. Més aviat ens obliga a tots a una reconstrucció cultural que ens salvi d’aquest “low cost” i aprofiti aquesta força comunicativa. D’aquí l’esmentat abans. Cal començar a l’escola.

Finalment, una reflexió que, tot i que evident, cal sempre posar sobre la taula per centrar el debat. No estem davant d’un problema tecnològic. Ni tan sols estem davant d’una qüestió amb solució política a curt termini, ni que solucioni amb acords o compromisos adquirits per totes les parts implicades. Estem davant d’una nova estructura social i econòmica, que, a més, ens arriba en un moment on els mercats ens consideren ja de segona o tercera importància i només el Coneixement , la Innovació i la Renovació de la Democràcia ens permetran salvar aquest obstacle, movent-nos cap a un escenari on sapiguem distingir, de manera crítica i constructiva, tota la informació a la que tenim accés.