[sic] nadius digitals, i ara què?

Escrit per el octubre 3, 2013 - 14:24 Un comentari

Des dels anys 90, el món digital i la tecnologia mòbil s’alien per inundar les nostres vides i influir de manera radical en el nostre treball, la nostra vida social, el nostre consum i la nostra productivitat. En aquest context, les noves generacions neixen en un món online multipantalla, són els nadius digitals que des de petits conviuen diàriament i amb naturalitat amb la tecnologia.

No obstant això, segons les dades d’Eurostat la ràtio d’atur dels joves europeus entre 15 i 24 anys gairebé triplica el de la població general, el 20% dels joves entre 25 i 29 anys són ni-nis: ni estudien ni treballen, i el percentatge dels joves entre 18-24 anys en risc de pobresa i exclusió social ha crescut des del 23% al 29% (2011).

Així doncs, mentre la literatura científica assegura que les competències digitals són un pilar fonamental per reduir el risc d’exclusió i la clau d’accés al mercat de treball, les dades de la població jove disparen contradiccions com precisament la de les xifres d’accés al mercat laboral.

En el proper debateSIC ens anem a preguntar què està passant ia què respon aquesta nova bretxa digital que, aparentment, no té sentit. És cert, els nadius digitals estan majoritàriament connectats, però per a què? i, sobretot, fent què? en quines condicions? amb quines competències?

Foto "Digital Natives" de tf28 flickr.com

Què explica les dificultats dels nadius digitals per accedir al mercat laboral? no s’adapten les característiques del mercat a les seves competències? o són les seves competències les que no s’adapten al mercat?

I, sobretot quins són aquestes competències? com podem incorporar? com haurien de ser els programes d’infraestructura tecnològica i alfabetització digital per tenir èxit? quins actors cal mobilitzar?

Per explicar la situació i oferir una mica de llum sobre aquestes qüestions debateSIC comptarà amb la visita de Clara Centeno, investigadora de l’Institut de Prospectiva Tecnològica (IPTS) del Centre Comú d’Investigació de la Comissió Europea, i de Lucía del Moral, investigadora de la Universitat Pablo Olavide, que abundarà en aquestes qüestions aportant a més una perspectiva de gènere per analitzar com aquest problema afecta de forma diferenciada a homes i dones.

El proper 15 d’octubre a les 19h a la seu de la UOC a Sevilla (Torneo, 32) debateSIC: nadius digitals, i ara què?

Pots realitzar la teva inscripció al nostre blog a partir d’avui i seguir la conversa a través de @ debateSIC.

Esperem la vostra assistència i participació activa tant a la jornada presencial com en els debats que es generaran en les xarxes socials. Si ets usuari de twitter pots seguir-nos al hashtag general #debateSIC, també pots deixar-nos els teus comentaris a la pàgina de facebook i si vols, també pots seguir la sessió per streaming en aquest mateix bloc.

LuciaDelMoral2Lucía del Moral. Llicenciada en Ciències Polítiques i Sociologia per la Universitat de Granada i Doctora amb menció europea per la Universitat Pablo d’Olavide. Ha investigat en les universitats de Mòdena i Oxford. Les seves àrees d’interès són treball, formes d’intercanvi i emprenedoria a través del digital, innovació social i gènere. Actualment és investigadora social i consultora en Taraceas. Participa activament en el grup de Recerca COMPOLITICAS. És sòcia fundadora de l’Observatori de Gènere “Geb & Do”.
Clara1Clara Centeno. Lidera des de 2005 l’equip investigador en Tecnologies d’Informació i Comunicació (TICs) per a l’ocupabilitat i la inclusió social de l’Institut de Prospectiva Tecnològica (IPTS) del Centre Común d’Investigació de la Comissió Europea. En aquest Institut radicat a Sevilla realitza des de 2001 investigació socioeconòmica sobre el desenvolupament de la Societat de la Informació i ús d’eines TIC a la Unió Europea. Enginyera Superior de Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya i titulada en Administració d’Empreses per la SOLVAY Business School, abans d’incorporar-se al IPTS va assessorar durant 13 anys al sector bancari europeu en l’ús i adopció de TIC.

Un comentari »