[sic] ciutats més intel·ligents gràcies a les TIC?

Escrit per el novembre 6, 2013 - 15:20 No hi ha comentaris

Més de la meitat de la població mundial viu en un entorn urbà i, segons les Nacions Unides, cada any emigren a la ciutat uns 60 milions de persones. La ciutat és, per tant, l’ecosistema humà per excel·lència i, com a tal, no podia resultar aliè a la tecnologia i als canvis, els reptes i les oportunitats que aquesta genera.

Autobusos geolocalitzats que mostren el temps d’espera a les parades i permeten la gestió de les flotes en temps real; sistemes d’alumbrat intel·ligent que regulen la intensitat en funció de l’ús dels espais públics; dispositius basats en arduino que permeten la monitorització de les dades ambientals de la ciutat; dispositius de lectura automatitzada dels comptadors de llum o aigua; visualització en directe de la informació del trànsit per millorar les xarxes de transport; connexions PLC (Power Line Communications – cconnexions entre ordinadors aprofitant les línies elèctriques); agricultura de proximitat que redueix el consum energètic i incrementa la relació entre l’entorn rural i l’ entorn urbà; eines de visualització de dades per a l’anàlisi de la realitat urbana; arquitectura i urbanisme col·lectiu; arquitectura pop-up

Des de fa uns anys hem assistit al naixement i florida del fenomen de les anomenades ciutats intel·ligents en totes les seves variants: ecocities , Greencities, smartcities… Fins a tal punt és així, que podria semblar que el concepte en sí s’ha convertit en un contenidor buit al qual les administracions i els gestors públics bolquen qualsevol programa més o menys coherent de gestió urbana.

smart_city_557

El proper 12 de novembre a les 19h a la seu de la UOC a Sevilla (Av. Torneo, 32 ) torna #debateSIC amb una sessió en què ens preguntarem què és una ciutat intel·ligent ? Per què després de 15 anys de boom urbanístic ara precisament parlem de ciutats intel·ligents? Realment estan les smart cities a l’altura dels ciutadans?

Per analitzar el fenomen i el seu significat, i per visualitzar a què ens referim quan parlem de ciutats intel·ligents, en el pròxim debateSIC comptarem amb la presència d’experts en urbanisme, arquitectura, tecnologia aplicada a la gestió urbana, ecologia, i consultoria que ens explicaran diferents projectes i experiències concretes sobre tecnologia i ciutat, urbanisme i participació, edificis intel·ligents, abastament urbà i agricultura de km0.

Pots apuntar-te a la sessió en aquest enllaç.

Estaran en el pròxim #debateSIC (hashtag de la sessió # stupidcities):

Reyes Gallegos Rodríguez. Arquitecta per la ETSAS i paisatgista per la UNIA, Màster en Protecció, gestió i ordenació del paisatge i el territori (UNIA), i Màster en Ciutat i Arquitectura (ETSAS). Ha treballat en la redacció del PGOU de Sevilla i ha col·laborat en la redacció de diversos plans generals en diversos municipis d’Andalusia. És sòcia fundadora de [espacioelevadoalpúblico], i actualment és cap del Projecte La Ciudad Viva de la Consejería de Fomento y Vivienda de la Junta de Andalucía.

Jaime Díez Honrado. Treballa aspectes processuals de l’arquitectura mitjançant tecnologies de codi obert i pràctiques col·laboratives. Establint vincles i generant reflexions sobre els recursos, el patrimoni i el paper de l’ arquitecte en les pràctiques culturals – territorials.

Juanjo Olmo. Soci fundador de ehcofab i de la cooperativa CommonFab. Àmplia experiència en estudis d’arquitectura, especialment en el desenvolupament de maquetes i disseny gràfic. Ha col·laborat durant els anys 2010-2012 en el Fab Lab Sevilla com a coordinador de diversos projectes enfocats a la formació relacionada amb el disseny i la fabricació digital. Durant l’any 2010-2011 va ser el responsable de la coordinació del projecte Fab Lab_Transversal dedicat a la introducció de les eines de disseny i fabricació digital en la docència de grau d’Arquitectura.

Álvaro León. Enginyer en informàtica, ha desenvolupat la seva carrera professional en l’àmbit de la consultoria. Expert en innovació empresarial, actualment és gerent responsable de Sector Públic d’everis a Andalusia, on lidera diversos projectes de consultoria estratègica i de transformació de les administracions públiques a través de les TIC.

Claudia Zavaleta. És arquitecta, docent i investigadora independent. Màster en medi ambient i especialització en tecnologia ambiental. Els seus interessos, investigacions i experiències se centren en l’arquitectura, el disseny arquitectònic, l’urbanisme, la planificació i el paisatge, es complementen amb altres més nous en els quals coincideixen disciplines vinculades al medi ambient, als projectes socials, a l’art i al binomi comunicació-paisatge.

David García Ternero. És Enginyer Superior de Telecomunicacions per la Universitat de Sevilla i Màster en Telecomunicacions per la Universitat de Michigan. Té gran experiència en empreses del sector industrial i de les Telecomunicacions. Des de 2008 és Conseller Delegat i Soci Fundador de Wellness Telecom, companyia especialitzada en Telecomunicacions i Sistemes IT, Cloud Computing, Smart Cities i I + D.

Esteban de Manuel. Arquitecte i professor titular de l’Escola d’Arquitectura de Sevilla. Des de 2007 dirigeix ​​el Màster en Gestió Social de l’Hàbitat en aquesta universitat. El 2010 va fundar la revista científica Hábitat y Sociedad. Dirigeix ​​el grup de recerca ADICI (Aula Digital de la Ciutat). En la seva faceta d’activista social va fundar Arquitectura y Compromiso Social, una ONG que defensa el dret a l’habitatge i la ciutat, a més de ser co-promotor de la Xarxa Ciutadana “La Sevilla que Queremos”. Actualment és coportaveu d’EQUO Andalucía.