[sic] gangues a 500.000 €: economia de la conducta i polítiques públiques

Escrit per el febrer 10, 2014 - 18:15 No hi ha comentaris

El proper dimecres 19 de febrer a les 19h a la Seu de la UOC de Sevilla, torna debateSIC amb una sessió en la que analitzarem el paper de la ciència del comportament en el disseny de polítiques públiques de societat de la informació.

Per assistir a debateSIC has d’inscriure’t en aquest formulari. També pots seguir-nos per streaming a www.debatesic.es el dia de la sessió, a Facebook, i a Twitter amb els hashtags #ecoirracional  i #debateSIC.

Fins fa relativament poc temps en economia prevalia l’opinió que les decisions dels consumidors eren conseqüència d’una anàlisi lògica i racional. El paper de la intuïció i els comportaments subconscients era secundari.

electronic circuit board

No obstant això, cada cop més indicis apunten que entre un 80% i un 95% de les nostres eleccions té un fort component de comportament irracional que, a posteriori, la nostra ment s’encarrega de justificar i raonar. Els experts en màrqueting fa temps que apel·len a aquest comportament irracional i proposen trucs mentals que el nostre cervell accepta sense discussió.

És famós el comercial que va decidir vendre Rolls Royce en un saló de iots. Al costat de vaixells de 10 milions d’euros, els vehicles de 500.000€ es venien com a  gangues. Els acadèmics, prenent bona nota d’això, han desenvolupat metodologies per estudiar els seus fonaments, obrint noves àrees d’investigació com l’economia del comportament.

Algunes polítiques públiques ja reflecteixen elements d’aquest tipus. L’opció per defecte, n’és un exemple. Els usuaris tendim a acceptar les opcions proposades per les empreses sense pensar-hi massa, fet pel qual la legislació europea -en defensa del consumidor- exigeix ​​ara que el servei o producte desitjat hagi de ser explícitament seleccionat pel consumidor.

De manera similar, la col·lecció de dades personals en l’àmbit online ha de ser del tipus “opt -in” en comptes de “opt – out”, és a dir l’usuari ha de donar explícitament el seu permís, no donar-lo per defecte. En altres casos, l’opció inversa és més oportuna. La donació d’òrgans es regeix en molts països pel sistema “opt-in”, és a dir, la gent s’ha d’inscriure per ser donant abans de la seva mort. No obstant això, en alguns països europeus (entre ells Espanya o Bèlgica) s’ha optat per un sistema “opt-out”, on es presumeix que totes les persones són donants llevat que s’oposin específicament. Aquesta opció ha augmentat significativament el conjunt total de donants. A Bèlgica, només el 3-4 % opta per excloure com a donant, deixant al 96-97% com a potencials donants, comparat amb el 30% de donants que hi ha als EUA on preval el sistema “opt-in”.

La pregunta és llavors, és possible aplicar la lògica del comportament humà irracional al disseny de polítiques públiques, i particularment a les relacionades amb la societat de la informació ? podria tenir conseqüències tangibles ?

En el proper #debateSIC posarem en qüestió la idea que les millors polítiques públiques en societat de la informació són aquelles que apel·len a la racionalitat dels individus; analitzarem la manera com el disseny i la gestió de les polítiques públiques entenen el comportament humà, però també quin és aquest comportament en el context de la societat de la informació i el coneixement.

En aquest context, René van Bavel i Diego Martínez, ambdós investigadors de l’IPTS, parlaran sobre les oportunitats i els límits que ofereix l’aplicació de la ciència del comportament a les polítiques reals en el camp de les TIC i de la societat de coneixement, tenint en compte diferents punts de vista, entre ells econòmic i el psicològic social.

Estaran en el pròxim #debateSIC (hashtag de la sessió #ecoirracional):

Rene_100René van Bavel. És economista per la Universitat de Queen’s (Canadà) i màster i doctor en psicologia social per la London School of Economics. És responsable de coordinar les activitats sobre economia conductual a l’Institut de Prospectiva Tecnològica (IPTS) de la Comissió Europea. Ha treballat 11 anys en el IPTS com a investigador, analista i cap d’equip en temes relacionats a la societat de la informació i la recerca i el desenvolupament (R + D). Abans d’arribar al IPTS en 2003, va ser professor de psicologia social a la Universitat de Cambridge.

DiegoMartinez_100Diego Martínez López. És llicenciat i doctor en economia per la UCM. Ha treballat com  investigador sènior a la Fundación Centro de Estudios Andaluces i com a director del Servei d’Estudis de Cajasol. Ha realitzat estades de recerca a les Universitats de Umea (Suècia), Uppsala (Suècia) i al Banc Central Europeu. Des d’abril de 2009 és Professor Titular d’Universitat en el Departament d’Economia, Mètodes Quantitatius i Història Econòmica de la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla. Des d’abril de 2012 és investigador sènior al Joint Research Centre – Institute for Prospective Technological Studies de la Comissió Europea.

[sic] és una iniciativa de la Dirección General de Telecomunicaciones y Sociedad de la Información de la Junta de Andalucía, l’Institut de Prospectiva Tecnològica del Centre Comú d’Investigació de la Comissió Europea, i la seu de la UOC a Sevilla; es tracta de jornades de caràcter participatiu i obertes al públic.